Help, gedoe op het werk!!!

Kirsten Wijbenga

Als werkgever zit je hier niet op te wachten. Hoe minder gedoe, hoe productiever iedereen is. Toch zijn er soms omstandigheden die je niet altijd in de hand hebt; je medewerker blijkt niet zo geschikt te zijn voor de functie of er ontstaat ruzie tussen collega’s. Je wilt dit zo snel mogelijk oplossen, maar je voelt je ook afhankelijk van je personeel. Wat nou als iemand zich ziek meldt?

Begrijpelijke gedachte, zeker voor MKB bedrijven die geen personeelsadviseur hebben om mee te sparren, maar ook in grote bedrijven worstelt men hiermee. De Arbowetgeving speelt hier echter goed op in en adviseert werkgevers hun bedrijfsgezondheidszorg in kaart te brengen. Daar waar de Wet Poortwachter aangeeft wat te doen op het moment als iemand ziek is, regelt de Arbowet de preventieve kant. Om hier echt profijt van te hebben is het zaak om dat wat bij wet geregeld is goed te combineren met de behoeften van de organisatie.

Bij &Wij gebruiken wij hier een eenvoudig model voor waar we drie fasen onderscheiden. Per fase wordt er gekeken wat ervoor nodig is om het werkklimaat en productiviteit zo optimaal mogelijk te houden of maken. In fase 1 wordt bijvoorbeeld afgesproken hoe en wanneer je als leidinggevende en medewerker functioneringsgesprekken voert en wat te doen voor beiden als hier knelpunten zijn.

Bij fase 2 wordt er gekeken hoe je als medewerker handelt als je op je tenen loopt en wat je hierbij kan verwachten van je werkgever. In fase 3 wordt geregeld dat als iemand zich ziek meldt medische en andere zaken gescheiden worden en hoe deze beiden worden aangepakt.

Ingewikkeld? Nee, niet als je samen met je medewerkers optrekt en de juiste sparringpartner hierbij hebt. Gevolg is dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is, dat geeft rust en voorkomt gedoe.

Wil je hier meer van weten? Dat kan, ik kom met plezier een kop koffie drinken om hierover door te praten. Een afspraak maken kan via 085-4015156 of info@en-wij.nl.

Kirsten Wijbenga

www.en-wij.nl

 

Menu